polski stol3

Znane, tradycyjne dolnośląskie produkty, takie jak szkło, kamionka i porcelana, zostały połączone we wspólnym projekcie „Polski Stół”. Wszystko dzięki trio producenckiemu, tworzonemu przez Huta Julia Kolglass z Piechowic, Manufaktura w Bolesławcu oraz Kristoff Porcelain z Wałbrzycha.

polski stol6

Podczas śniadania prasowego, zorganizowanego 17 grudnia, w Food Art Gallery, mieliśmy okazję poznać autorów projektu oraz zjeść śniadanie (przygotowane przez szefa kuchni – Mariusza Kozaka), na naczyniach, które wspólnie z projektantami i rzemieślnikami stworzyli w ramach „Polskiego Stołu”.

polski stol4Czym jest projekt Polski stół?

Jest niezwykłym przedsięwzięciem, łączącym poszanowanie tradycji i rzemiosła z nowoczesnym dizajnem. Jest także dowodem na to, że możliwa jest współpraca pomiędzy różnymi producentami w jednym regionie. Uznali oni, że wszystkie ich wyroby – szkło, ceramika i porcelana, to niezmiennie obecne elementy polskiego stołu, który jest tradycyjny i nowoczesny. Razem stworzyli wyjątkową zastawę, dającą możliwość aranżacji pięknego i eleganckiego polskiego stołu z duszą.
Projekt jest również bardzo ważny dla Dolnego Śląska, ożywia region gospodarczo, promując przy tym jego lokalne rzemieślnictwo. To też okazja na nową odsłonę polskich produktów, polskiego dizajnu oraz na stworzenie polskiej marki.

W jaki sposób było możliwe połączenie trzech różnych firm, materiałów i wizji w jeden konkretny koncept?

Po pierwsze, niekonkurowanie ze sobą. Po drugie, potraktowanie stołu jako wspólnego pola do działania. To także połączenie sił w celu stworzenia jednego produktu. Każdy z producentów ma przecież w swojej ofercie unikatowe wyroby, które znane są nie tylko w kraju. Wystarczyło scalić je ze sobą i stworzyć zestawy, dzięki którym naczynia mogą stać się ozdobą stołów na całym świecie.
Pierwszą odsłoną pracy tego dolnośląskiego trio było zaprezentowanie projektu w dniu 8 października 2015 roku podczas Festiwalu Łódź Design. Pokazano wówczas trzy zupełnie nowe i niepowtarzalne kolekcje: dwa zestawy śniadaniowe i jeden deserowy.
Projekt bardzo szybko (bo już 13 listopada tego roku) zyskał rozgłos zwolenników, a czytelnicy magazynu DesignAlive, wyróżnili pomysłodawczynię projektu – Katarzynę Świętek – nagrodą publiczności, za zaproszenie polskich wytwórców do wspólnej akcji tworzenia.
Dzieło dolnośląskich producentów zostało również zaprezentowane przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

polski stol5

Jak wygląda Polski stół?

To niesamowite połączenie lśniących szklanek i kieliszków z kamionkowymi talerzami i kubkami oraz bardzo nowocześnie zaprojektowanej porcelany. Mocno odznaczające się kontrasty bieli i charakterystycznego kobaltu łagodzi przezroczystość i blask kryształu. Wszystkie produkty łączy jeden polski akcent – plaster miodu, który wyraźnie zaznacza się na każdym z nich. Jest widoczny na tacach jako wzór utworzony za pomocą stempla, jako idealny pasek zdobiący miseczkę do musli, a także jako skomplikowane zestawienie sześciokątów na kieliszku do jajka. Zastawa jest niezwykłą kompozycją faktur, kolorów i materiałów, produkowanych i znanych na naszym terenie od dziesięcioleci, które razem tworzą jednak bardzo współczesny komplet naczyń, pasujący do każdego rodzaju śniadania czy deseru.
Podczas śniadania w Food Art Gallery pomyślałam o mojej babci i mamie. Zastawa przywołała przemiłe wspomnienia wspólnych rodzinnych posiłków, tych elegancko zaaranżowanych i tych mniej zobowiązujących. Każdej z nas spodobałyby się te zestawienia.

Kim są producenci?

polski stol
Huta Julia Kolglass, będąca kolebką szklarstwa w Karkonoszach, produkuje szkło kryształowe przy zachowaniu tradycyjnych technik wytwarzania. Praca tutejszych rzemieślników, czyli ręczne formowanie i szlifowanie, odbywa się przy użyciu starych maszyn, pamiętających jeszcze II Wojnę Światową. Wytworzenie jednego kieliszka jest efektem pracy 20 osób. Wśród swoich kryształowych kolekcji produkowanych w tej zabytkowej fabryce znajdziemy te noszące elementy wzornictwa XIX wieku, jak i bardzo współczesne dekoracje.

polski stol1

Manufaktura w Bolesławcu słynie z użycia gliny – lokalnego surowca, zlokalizowanego w obrębie fabryki. Manufaktura może się również poszczycić dziedzictwem, jaki stanowią garncarze, kontynuujący lokalną tradycję przy równoczesnym szukaniu nowych rozwiązań. Efektem ich pracy jest 700 wzorów i 700 kształtów naczyń, zdobionych metodą stempelkową. Fabryka podąża również za duchem czasów i wśród kamionki o charakterystycznym kobaltowym kolorze, znajdziemy też wyroby w całej gamie modnych obecnie kolorów. Do projektu „Polski stół” przekształcili dobrze nam wszystkim znany wzór „pawie oczko” na „plaster miodu”.

polski stol2

Wałbrzyska Kristoff Porcelain jest jednym z czołowych producentów porcelany w Polsce, wytwarzającym swoje produkty nieprzerwanie od 180 lat. Fabryka ciężko pracowała na ten status, żmudnie doszukując się dokumentacji potrzebnej do odtworzenia starych wzorów. Można by umieścić w tym miejscu całą listę wspaniałych kolekcji, które stworzyli, ja wymienię jednak dwie – kultową „Fryderykę” oraz podarowaną Prezydentowi Obamie „Alaskę”. Od dwóch lat Porcelana Kristoff współpracuje z młodymi, utalentowanymi projektantami: Marią Jeglińską, Anną Kuczyńską, Markiem Mielnickim czy Magdą Pilaczewską.

Gdzie można kupić zastawę „Polskiego stołu”?
Przez Internet:
www.sklep.crystaljulia.com
www.ceramika-design.com.pl
www.kristoffdesignline.pl

oraz w sklepach:
Manufaktura w Bolesławcu, ul. Malarska 25/5, Bolesławiec
tel. 501 024 468

STACJA DIZAJN, pl. Orląt Lwowskich 20d, Wrocław
tel. 888 496 888

Design Expo
Galeria Wnętrz DOMAR, ul. Braniborska 14, Wrocław
tel. 501 266 570

„Polski stół” i praca wszystkich projektantów oraz rzemieślników to nie tylko potwierdzenie ich wielkiego kunsztu i talentu, to także poszanowanie tradycji i dziedzictwa naszego regionu w nowoczesnym ujęciu. Projekt zapowiada renesans dolnośląskiego rzemiosła i jest niezwykłą promocją polskiej marki, a umiejętne współdziałanie trzech przedstawionych powyżej producentów jest godne naśladowania.

www.polskistol.com

Tekst: Joanna Aniszczyk – ilovetoeat.pl
Zdjęcia: Joanna Aniszczyk, materiały prasowe